top of page
Kuva-4-e1612015558881.png

Om oss

SAO Guld och Silver AB är en del av det finska familjeföretaget Arvo-Ostot Oy, som grundades år 2017. Vi är specialiserade på återvinning av ädelmetaller, klockor, gamla mynt och militaria. Vår verksamhet bygger på öppenhet, ärlighet och tillförlitlighet. Vårt professionella team använder endast godkända mätinstrument och verktyg för att säkerställa kvalitet och noggrannhet i arbetet. Du kan kontakta oss personligen eller på distans och vår service är alltid personlig.

Koncernen hade år 2022 14st anställda och omsatte 8,18 miljoner euro under det avslutade räkenskapsåret 12/2022.

Swish_edited.jpg
  • Vad är värdegrunden för er inköpsverksamhet?
    Vi tar hänsyn till integritet och lämplig diskretion. Vi bemöter tillmötesgående. Vi betalar ett rättvist marknadspris. Vi underskattar inte de föremål som erbjuds till oss, så du kan tryggt ta med eller skicka föremålen för bedömning. Oavsett vad orsaken till din försäljning är, säkrar vi din kundnöjdhet. Det är en glädje för oss att få betjäna dig.
  • Hur fungerar Värdepaketet?
    1. Beställ ett GRATIS värdepaket till ditt hem med beställningsformuläret. 2. Med leveransen följer en försäljningsöverenskommelse; där du kan välja mellan två metoder: "Snabb" eller "Övervägd". Fyll i och underteckna den valda försäljningsöverenskommelsen. A) Snabb En snabb och stressfri metod för att få pengarna till ditt konto. Innan du skickar paketet fyller du i försäljningsöverenskommelsen, som täcker hela processen. Passar dig som redan har bestämt dig för att sälja till marknadspriset. B) Övervägd Ett genomtänkt val. När du har skickat paketet till oss, gör vi en bedömning och ger dig ett köperbjudande. Först efter att du har fått köperbjudandet fattar du beslut om försäljning, om du vill ha tillbaka föremålen eller om du bara vill sälja en del av de skickade föremålen. 3. Packa varorna enligt anvisningarna och leverera paketet till närmaste Postombud. Paketet är förbetalt och försäkrat till din fördel. 4. När leveransen kommer fram undersöks ädelmetallernas innehåll och andra faktorer som påverkar bedömningen noggrant av en branschexpert. Vi använder endast godkända mätinstrument och vågar. 5. Om du valde den "Övervägd" -metoden får du ett köperbjudande, av vilket du fattar beslut om försäljning. 6. Vi betalar det överenskomna beloppet genom banköverföring eller Swish-betalning.
  • Värdepaketet abonnemangsvillkor
    Villkor SAO Guld och Silver AB:s generella villkor för konsumenthandel. Dessa villkor tillämpas vid SAO Guld och Silver AB:s konsumenthandel för guldföremål som beskrivet nedan. Avtalet mellan SAO Guld och Silver AB och kunden tillämpas på två olika sätt. Kunden kan välja mellan den första policyn, som i avtalet identifieras som “Snabb”, och den andra policyn, som i avtalet identifieras “Försiktig”. Den första varianten är en modell där hela försäljningsavtalet med alla dess villkor tillämpas. Det andra alternativet är modellen, där villkoren som finns under klausulerna 1, 2, 3, 4.1, 5, 7.1, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16. och 17 tillämpas. Transport- och värderingsavtalet tillsammans utgör ett försäljningsavtal som täcker alla villkor i detta avtal om kunden accepterar det köpeanbud som meddelats denne per telefon, e-post eller sms. Information om köparen Köparen heter SAO Guld och Silver AB, (org. nr.: 559164-4017), som marknadsför sig på hemsidan http://www.saoguldochsilver.se och på Facebook med namnet SAO Guld och Silver. SAO Guld och Silver AB AB köper ädelmetaller, klockor, gamla pengar och andra föremål i olika former som tallrikar, mynt, ringar och andra smycken och varor genom olika marknadsföringskanaler. SAO Guld och Silver AB fastställer köpeskillingen, rabatterna och eventuella andra kostnaderna. Alternativt, i enskilda fall, tillämpas det priset som parterna på ett annat sätt har kommit överens om. Villkoren som finns i detta avtal, liksom informationen som finns på SAO Guld och Silver AB: s hemsida, utgör en helhet för SAO Guld och Silver AB:s villkor, som SAO Guld och Silver AB implementerar i försäljningsavtal och i transport- och värderingsavtal. Genom att acceptera villkoren i avtalet bekräftar kunden att hen har läst villkoren i avtalet och informationen på SAO Guld och Silver AB: s hemsida. Begrepp Med kund avses den part som ingår ett avtal om en transaktion, tar emot köpeskillingen och äger objekten som säljs till SAO Guld och Silver AB. ”Objekt” avser föremål som SAO Guld och Silver AB köper i form av ädelmetaller, klockor, eller andra föremål från en juridisk eller privat person som nedan kallas ”kunden”. Med “ädelmetall” avses den rena mängden ädelmetall som finns kvar efter att stenar och andra oädla metaller är avlägsnade från kundens objekt, liksom delar som inte är ädla metaller. Alla ädelmetallvärden är baserade på den beräknade teoretiska vikten av respektive ädelmetall. I detta avtal inkluderar ädla metaller guld, silver, platina och palladium. Ett värdepaket är en kombination av en säkerhetspåse och ett returkuvert som skickas till kunden som ett enda paket för att genomföra transaktionen. Objekt avser de objekt som kunden skickar i ett värdepaket till SAO Guld och Silver AB i syftet att slutföra transaktionen. Varornas värde bestäms från fall till fall baserat på SAO Guld och Silver AB egna värderare och eventuella externa experter. Intakt artikel betyder ett objekt som inte kräver renovering (polering och annan lätt rengöring av mörkt silver räknas inte för renovering). För tillämpningen av detta avtal betyder köp av föremål som ädelmetallskrot mängden ren metall genom att avlägsna stenar och andra metaller och föremål och delar som inte är ädelmetall från objektet. Allt värdet på en ädelmetall baseras på vikten av den beräknade ädelmetallen och dess ädla metallinnehåll. SAO Guld och Silver AB har rätt att fastställa klassificeringen av smycken och föremål i olika kategorier (skrot av ädelmetall, smycken och klockor, andra gamla varor etc.) i samband med bedömningen. Kund För att kunna ingå ett avtal med SAO Guld och Silver AB måste kunden vara minst 18 år och förvalta sig själv och sin egendom. Kunden måste vara den juridiska ägaren av de varor som säljs och kunden måste ha en obegränsad rätt att överföra äganderätten till varorna med alla rättigheter till SAO Guld och Silver AB. Kunden måste ha ett svenskt bankkonto och kontot måste vara i kundens namn. Genom att upprätta avtalet bekräftar kunden att han är rättmätig ägare av de varor han säljer och att han uppfyller ovan nämnda villkor beträffande kunden. Avtal och utförande av handel Om kunden vill sälja ädelmetall eller andra föremål av hens beställning, kan kunden använda webbplatsen för SAO Guld och Silver AB, telefon eller på annat sätt som utskick, dvs. det så kallade värdepaket. Postmaterialet inkluderar ett avtal om försäljning av ädelmetaller, ett försäkrat returkuvert, en säkerhetspåse och instruktioner för att sända ädelmetaller till SAO Guld och Silver AB. Att beställa utskick är gratis. SAO Guld och Silver AB och kunden upprättar ett avtal om försäljning av ädelmetaller och andra föremål så att kunden fyller i ett förtryckt försäljningsavtal, som levereras som en del av det utskick som beställts av kunden på något av ovanstående sätt. Kunden fyller i den information som krävs enligt avtalet och returnerar försäljningsavtalet till SAO Guld och Silver AB och behåller villkoren i försäljningsavtalet. Samtidigt skickar kunden de varor som den säljer till SAO Guld och Silver AB i försäljningsavtalet. Kontrakt och varorna skickas i en säkerhetspåse så att de inte kan öppnas och stängas obemärkt. Kunden kan inkludera ädla metaller eller andra föremål med ett maximalt värde på 50 000 SEK i en försändelse. Om kunden vill sälja mer ädla metaller eller andra föremål till SAO Guld och Silver AB än detta värde måste ädelmetallerna eller andra föremål delas upp i flera sändningar så att värdet 50 000 SEK i en enda sändning inte överskrids eller kunden måste kontakta kundtjänst. Avtalet är bindande för båda parter efter att kunden har returnerat det slutförda försäljningsavtalet och försäljningsavtalet har mottagits av företrädaren för SAO Guld och Silver AB, liksom de föremål som är föremål för transaktionen. I så fall ska avtalet anses ha ingåtts på ett sätt som är bindande för parterna. Efter mottagandet av sändningen av SAO Guld och Silver AB öppnar de säkerhets påsen, väger mängden ädelmetaller eller på annat sätt uppskattar föremålen och materialet och betalar motsvarande pris till det konto som anges i kundens försäljningsavtal som beskrivs nedan. SAO Guld och Silver AB har rätt att dokumentera händelser efter eget gottfinnande. SAO Guld och Silver AB har rätt att vägra att handla ädla metaller och andra föremål i enlighet med försäljningsavtalet och köpa föremålet eller föremålen om sändningen har skadats, öppnats, modifierats eller stängts felaktigt, eller om avtalet har uppfyllts i strid med instruktionerna. Dessutom förbehåller sig SAO Guld och Silver AB rätten att köpa eller inte köpa ett objekt eller objekt som inte kan definieras som de ovan nämnda objekten som ska köpas eller för vilka en sådan förmån inte kan anses vara bra för affärer. Rätten till produkten som ingår i sändningen övergår till SAO Guld och Silver AB så snart föremålen har kommit i besittning av SAO Guld och Silver AB och representanten för SAO Guld och Silver AB har öppnat sändningen. I detta fall anses avtalet ha trätt i kraft och SAO Guld och Silver AB är skyldig att betala transaktionsbeloppet till kunden i enlighet med avtalet. SAO Guld och Silver AB försäkrar alla föremål som ingår i sändningen, oavsett produktens kvantitet och kvalitet. Ädla metaller och andra föremål eller material anges i sändningen för utvärdering. Vid köp av guld, silver eller andra ädla metaller anges metallerna i sändningen för vägning och SAO Guld och Silver AB ansvarar inte för skador på föremålen som orsakas av denna separering. Avskiljbara delar kommer inte att returneras till kunden. Om kunden förklarar sitt missnöje med det pris som betalas av SAO Guld och Silver AB enligt beskrivningen nedan kommer transaktionen att avslutas och ägandet av varorna kommer att återlämnas till kunden när han har löst in de returnerade varorna per post och betalat transaktionsbeloppet som betalats av SAO Guld och Silver AB och de extra avgifter som beskrivs nedan. 4.1. Transport- och utvärderingsavtal Transporten kan genomföras i enlighet med transport- och värderingsavtalet. Om kunden vill sälja ovan nämnda objekt med “Försiktig”- alternativ, underteckna ett transport- och värderingsavtal som omfattar leveransen av objektet / objekten till SAO Guld och Silver AB, värderingen av varorna, inköpserbjudandet och eventuell återlämnande av objektet / objekten till kunden. Ansvar för transporter Kunden har ansvaret under sändningen och överför den till SAO Guld och Silver AB när sändningen har anlänt till SAO Guld och Silver AB och dess representant har öppnat sändningen på det sätt som nämns ovan. SAO Guld och Silver AB åtar sig att vara ansvarig för registrerade försändelser som skickas till SAO Guld och Silver AB med ett förbetalt försäkringsbrev som levererats till kunden tillsammans med postmaterialet. Eventuella skador ersätts i enlighet med försäkringen. Skadebeloppet anses vara högst 50 000 SEK, såvida inte kunden anger något annat. SAO Guld och Silver AB ansvarar inte för leveranser och eventuella skador som orsakats om kunden inte har följt villkoren i försäljningsavtalet, transport- och värderingsavtalet eller den separat utgivna bruksanvisningen. Pris och betalning Efter att SAO Guld och Silver AB har beslutat om värdet på objektet eller objekten beräknar SAO Guld och Silver AB inköpspriset som SAO Guld och Silver AB är beredd att betala för objektet eller objekten. Detta är det handelspris som betalas för varorna. Betalning sker via banköverföring till det konto som kunden tillhandahåller i försäljningsavtalet eller Swish-betalning. Kontonumret måste anges i försäljningsavtalet eller transport- och värderingsavtalet och måste vara ett svenskt konto som ägs av kunden. SAO Guld och Silver AB betalar för varorna senast 24 timmar, räknat från det ögonblick då den har mottagit leveransen i enlighet med kundens avtal eller när kunden har accepterat inköpserbjudandet till följd av transport- och utvärderingsavtalet. I detta sammanhang innebär betalning att banköverföringen lämnar SAO Guld och Silver AB till kunden eller SAO Guld och Silver AB har försökt göra banköverföringen utan framgång på grund av felaktig information från kunden. Betalningen baseras på det pris som SAO Guld och Silver AB har fastställt på mottagningsdagen och vikten och ädelmetallinnehållet i ädla metaller eller, i andra varor, med hänsyn till riskhantering, priset baserat på marknadssituationen och lagen om utbud och efterfrågan. När det gäller ädelmetaller vägs vikten endast för andelen ädelmetall och för vägning avlägsnas stenarna och andra delar som inte är ädelmetaller. Borttagning kan skada föremålen, och SAO Guld och Silver AB ansvarar inte för skador på föremålen. De fristående delarna av föremålen tillhör SAO Guld och Silver AB. Metallinnehållet i ädelmetaller bestäms av SAO Guld och Silver AB. När vi köper ett intakt ädelmetallobjekt värderas delar som inte är ädelmetaller från objektets vikt genom att uppskatta vikten på de delar för vilka SAO Guld och Silver AB inte är beredd att betala ersättning för. Om en värdering inte är möjlig på detta sätt måste de delar som förhindrar värderingen avlägsnas från objektet. Kunden måste ange separat om han inte vill att de intakta delarna ska separeras för värdering. Borttagning kan skada föremålen och i samband med borttagningen kan stenar, pärlor och andra delar gå förlorade eller gå sönder, och SAO Guld och Silver AB ansvarar inte för skada på objektet eller skada på kunden. De avlägsnade delarna tillhör SAO Guld och Silver AB när försäljningsavtalet har genomförts. Om kunden inte har gett tillstånd att ta bort stenarna kommer vikten av stenarna att uppskattas med metoder som vanligtvis används inom industrin. Mängden som ska reduceras baseras på specialisternas erfarenhet av liknande objekt. Mängden guld eller silver bestäms av en representant eller en expert som används av SAO Guld och Silver AB. Kunden ansvarar för sina egna bankkostnader och eventuella ytterligare kostnader som kan uppstå. Avbokning av handel och retur av varor Om kunden inte accepterar det pris som betalas av SAO Guld och Silver AB, måste hen meddela SAO Guld och Silver AB per telefon eller skriftligen inom tre (3) dagar (72 timmar) från mottagandet av kundens objekt. Om Kunden inte har uttryckt sitt missnöje med transaktionen inom tre (3) dagar anses transaktionen ha ägt rum till det betalda priset och SAO Guld och Silver AB kan sälja objekten vidare efter en lagring i 30 dagar eller på annat sätt behandla objekten som är föremål för transaktionen enligt sina önskemål. Kunden är skyldig att bevisa annulleringen av transaktionen inom den överenskomna tiden. Bestämmelserna om annullering av handel och återlämnande av artiklar gäller inte bara ädelmetaller utan även icke-ädla artiklar. Avbeställningsskyddet är inte giltigt om kunden säljer varorna vid ett inköpsställe som arrangeras av SAO Guld och Silver AB eller i andra lokaler i butiken. Om kunden uttrycker missnöje med transaktionsbeloppet, eller om SAO Guld och Silver AB inte slutför köpet oavsett anledning, anses transaktionen vara annullerad och ägandet av föremålet överförts till kunden när kunden har löst in varan eller posterna och betalat SAO Guld och Silver AB återbetala köpeskillingen som betalats av objekten skickas med rekommenderat brev till den adress som kunden har angett. SAO Guld och Silver AB skickar varan till kunden efter att ha mottagit betalning för det transaktionsbelopp som SAO Guld och Silver AB tidigare har betalat till kunden för varan. SAO Guld och Silver AB har rätt att vara skyldig skulden i samband med de returnerade objekten det belopp som den redan har betalat till kunden för objektet eller objekten. Om kunden inte betalar ovan nämnda betalningar från SAO Guld och Silver AB inom tre (3) dagar, anses transaktionen vara slutförd. Kunden är skyldig att bevisa att betalningen har gjorts inom den överenskomna tiden. Om kunden inte hämtar den registrerade sändningen förvaras föremålen i SAO Guld och Silver AB i tre (3) månader från det att sändningen returneras. Om kunden begär en artikel (er) som returneras till SAO Guld och Silver AB en gång, måste kunden betala en extra betalning för lagring till SAO Guld och Silver AB innan han överlämnar eller returnerar varan. Tilläggsavgiften för outhämtade försändelser är 250 kr, som måste betalas innan varan kan skickas om. Äganderätten till och användningen av de föremål som returneras till SAO Guld och Silver AB efter den registrerade sändningen ska överföras till SAO Guld och Silver AB i sin helhet efter att tre (3) månader har gått sedan varan anlände till SAO Guld och Silver AB. övertagen. Under inga omständigheter kommer SAO Guld och Silver AB att hållas ansvarigt för returnerade försändelser om varan skadas eller försvinner efter tidsfristen. Om transaktionen annulleras och objekten skickas till kunden är kunden ansvarig för eventuella skador som kan ha uppstått på objekten och leveransen. 7.1. Återlämnande av varor med transportavtal och utvärdering Enligt transport- och värderingsavtalet returneras varan till kunden om kunden vägrar inköpserbjudandet. Erbjudandet kommer att meddelas kunden via telefon, sms eller e-post inom rimlig tid. Baserat på anbudet måste kunden fatta ett beslut senast fem (5) dagar efter det att anbudet har lämnats. Om kunden vägrar inköpserbjudandet skickar SAO Guld och Silver AB varan / varorna tillbaka till kunden som en försäkrad försändelse eller, om det inte avtalats separat, inte försäkrat, om varorna anses obetydliga i den mån kunden är redo att ta risken. Om SAO Guld och Silver AB inte fångar upp kunden på ovan nämnda sätt för att säkra inköpserbjudandet inom sju (7) dagar, kommer SAO Guld och Silver AB att returnera varan till kunden. Autentisering SAO Guld och Silver AB har rätt att verifiera objektets eller föremålens äkthet, kvantitet och värde. Vid verifiering kan kemiska och tekniska tester utföras på föremålet eller föremålen. Verifieringen utförs av SAO Guld och Silver AB eller en tredje part som godkänts av SAO Guld och Silver AB. SAO Guld och Silver AB ansvarar inte för några skador eller eventuella försämringar, slitage eller minskning av artikelns värde som kan uppstå på artikeln eller objekten vid verifiering av äkthet och utförande av tester. Om verifiering av äkthet ger SAO Guld och Silver AB anledning att tvivla på objektets eller objektens äkthet eller ursprung, kan SAO Guld och Silver AB annullera köpet. Om transaktionen annulleras betalas inga betalningar eller krediter till kunden. Personuppgifter och dataskydd SAO Guld och Silver AB upprätthåller ett kundregister där informationen används t.ex. upprätthålla och hantera kundrelationen och marknadsföringen på de sätt som beskrivs i registerbeskrivningen. Genom att ingå avtal accepterar och godkänner kunden behandlingen av sina personuppgifter enligt beskrivningen. Meddelande Ett meddelande skickat av SAO Guld och Silver AB per brev till kunden anses ha mottagits senast sju (7) dagar efter att brevet skickats till kundens hemadress. Ett meddelande som skickas av SAO Guld och Silver AB via SMS till kunden ska anses ha mottagits senast dagen efter sändningen, om SMS har skickats till kundens mobilnummer från SAO Guld och Silver AB för kontakt. Ett e-postmeddelande som skickas till kunden anses också ha mottagits av kunden senast dagen efter sändningen. Missbruk och förebyggande av missbruk SAO Guld och Silver AB gör en kriminell anmälan för all faktisk eller försök till uppförande och annan olämplig verksamhet. SAO Guld och Silver AB kan registrera information i ett lämpligt register i händelse av missbruk eller felaktiga aktiviteter eller för att förhindra dem i förväg. SAO Guld och Silver AB har rätt att lämna in en brottsanmälan för missbruk, hantering av stulna varor, bedrägerier och deras försök. SAO Guld och Silver AB har rätt att tillhandahålla nödvändig information om genomförda och annullerade transaktioner till polismyndigheterna och ge polisen tillgång till SAO Guld och Silver AB: s kundsystem. SAO Guld och Silver AB kommer att utöva denna rätt i den utsträckning som den lokala polismyndigheten anser det nödvändigt. För att förhindra missbruk kan SAO Guld och Silver AB dokumentera de varor som levererats till det och öppnandet av sändningar. Dessa inspelningar används av SAO Guld och Silver AB på ett lämpligt sätt för att avslöja missbruk. Granska samtalet SAO Guld och Silver AB har rätt att göra ett verifieringssamtal till kunden för att bekräfta kundens identitet och / eller det pris som erbjuds av SAO Guld och Silver AB för de mottagna varorna och för att bekräfta riktigheten i den information som lämnats. SAO Guld och Silver AB har också rätt att spela in ett telefonsamtal med kunden. Ett check-samtal kommer endast att göras till ett telefonnummer som är fördelat och / eller ägs av kunden. Force majeure SAO Guld och Silver AB ansvarar inte för skada orsakad av force majeure. Force majeure anses vara en oförutsedd omständighet eller förändring av omständigheter som ligger utanför SAO Guld och Silver AB: s kontroll och som SAO Guld och Silver AB inte rimligen kan undvika eller övervinna. SAO Guld och Silver AB är skyldigt att så snart som möjligt meddela kunden om eventuella force majeure. Erbjudanden Erbjudandena är offerter knutna till världsmarknadspriset och transaktionsbeloppet betalas helt till kundens konto utan några extra kostnader. På grund av erbjudandetransaktionen kommer transaktionen inte att ges en normal ångerrätt under tre dagar efter betalning av transaktionsbeloppet. Om det emellertid finns avvikelser från erbjudandet i varorna och inköpsbeloppet ändras, träder kundens annulleringsrätt i kraft igen. Klagomål Kunden är skyldig att skriftligen rapportera alla fel eller andra försummelser som finns i handeln eller tjänsten enligt detta avtal inom rimlig tid och i vilket fall som helst inom två månader efter upptäckten av felet eller underlåtenheten, och samtidigt ange eventuella anspråk på sådant fel eller underlåtenhet. Ansvar och skadeståndsansvar SAO Guld och Silver AB: s ansvar bestäms i enlighet med obligatorisk lagstiftning. Kunden är skyldig att bevisa kvantiteten kvantitativt och är skyldig att begränsa skadan till ett minimum. Kunden är ansvarig gentemot SAO Guld och Silver AB för skador och kostnader som orsakats av Kunden genom dess avtalsbrott eller annat oaktsamt eller bedrägligt uppförande. Tillämplig lag, tvistlösning och behörighet Sveriges lag tillämpas på avtalet mellan SAO Guld och Silver AB och kunden. I frågor som rör avtalet och dess innehåll, liksom i meningsskiljaktigheter, måste kunden alltid kontakta kundtjänsten och söka en vänskaplig lösning. Om det uppstår en oenighet mellan SAO Guld och Silver AB och kunden, på vilken parterna inte kan nå en gemensam uppfattning genom förhandlingar, kan de, om de så önskar, ta upp ärendet till tingsrätten. Ärendet kommer sedan att behandlas i tingsrätten och på svenska, såvida inte obligatorisk lagstiftning föreskriver något annat.
  • Hur köper ni varan som jag säljer?
    Vi har olika praxis för att köpa ädelmetaller och värdesaker. Huvudpraxisen är inköp vid köpställen. Vi betjänar vid köpställen där bemötandet sker med beaktande av integritet. Vi annonserar i lokaltidningar, på sociala medier, sökmotorer och andra tjänster för att synliggöra vår verksamhet. För större varupartier kan ni också kalla oss för ett hembesök. Om ni har större objekt att erbjuda eller om ni vill förhandla om ett företagssamarbete, ber vi er att kontakta oss via kontaktformuläret eller genom att ringa vår kundtjänst. Med postförsäljningsförpackningarna kan ni i huvudsak sälja guldföremål. Vi köper också klockor med postförsäljningsförpackningar i vissa fall. Detta avtalas alltid separat med kunden.
  • Vad kan ni köpa?
    Vi köper guld, silver, platina, palladium, gamla mynt, klockor och militaria. Vi köper alla typer av föremål innehållande guld (även så kallat skrotguld) med stämplar för renhetsgrad, eller vars renhet kan testas och bekräftas på annat sätt. På samma sätt köper vi också silversaker, platina och palladium. Skicket på guldföremålen spelar ingen roll, så vi köper också trasiga smycken och guldtänder (dentalia). Alpacka, eller nysilver, består huvudsakligen av koppar och nickel och ofta också zink, så det kan vi inte köpa. När det gäller klockor håller vi oss främst till så kallade värdeklockor. Värderingen av klockan sker alltid vid köpstället och påverkas av flera olika faktorer, så tveka inte att erbjuda klockor som ni vill göra er av med.
  • Vad kan jag skicka med postorderförpackningen?
    Med postorderförpackningen kan du skicka vilka som helst föremål som innehåller guld. Till exempel, i en guldur eller i dentala produkter, som tandguld, är bara en del av det använda materialet guld, men vi kan bedöma guldmängden baserat på vikten på olika sätt och oftast separerar vi guldet från själva föremålet först, om du ger oss tillstånd till det.
  • Är postförsändelserna säkra eller försäkrade?
    Postförsändelserna är försäkrade paketförsändelser och därmed mycket säkra. Försändelserna är försäkrade upp till 5000 euro. Om ni vill skicka försändelser som är värda mer än detta, vänligen kontakta kundtjänsten.
  • Om jag inte säljer eller endast säljer en del med hjälp av postförsändelsen, kan jag få allt eller en del tillbaka?
    När du beställer en Värdeförpackning finns det två olika avtalsmodeller inuti förpackningen, där du kan välja den som passar dig bäst. Ett av alternativen ger möjlighet att först begära en offert. Efter att du hört offerten kan du fritt välja om du vill sälja något eller inte. Vi kan returnera alla de produkter du har skickat tillbaka till dig helt kostnadsfritt. Eller om du bara vill sälja en del av de produkter du har skickat, skickar vi tillbaka resten till dig. Om någon produkt inte är av guld eller inte är lämplig att köpa, skickar vi också tillbaka den delen helt kostnadsfritt.
  • Finns det dolda avgifter eller måste jag betala något om jag inte säljer?
    Vi har inga dolda avgifter för beställning med försäljningsförpackningen. All hantering av varor åt något håll är alltid helt gratis för kunden. Även en bedömning som görs på köpstället är alltid gratis för kunden och binder inte till något.
  • Kan jag be om ett erbjudande innan jag gör affärer?
    Du kan begära en prisuppskattning även på distans. Du kan också ange din prisförfrågan för att inleda lämpliga förhandlingar. Observera att en uppskattning som görs på distans är vägledande. Det slutliga priset fastställs alltid efter noggrannare undersökningar när försändelsen har kommit fram. Då undersöker vi bland annat guldets karathalt och vikt. När det gäller värdefulla klockor bekräftar vi naturligtvis klockans äkthet och skick. Ibland kan tyvärr ett föremål som verkar mycket äkta visa sig vara oäkta. Vår experts uppskattning är baserad på erfarenhet av guldsmedsarbete, produktkunskap, noggrannhet och godkända mätinstrument samt övervakning av marknadspriser.
  • Kan jag vara säker på att priset är rimligt?
    Vår prissättning grundar sig på branschkunskap. När det gäller köp av ädelmetaller bestäms priset alltid enligt världsmarknadspriset. Vi strävar efter att erbjuda kvalitativ och pålitlig service, så ansvarsfull prissättning är viktig. Vi ser till att inte dölja något för våra kunder eller att inte och ge felaktig information om prissättningen. När man köper klockor, gamla mynt eller andra värdefulla föremål tar företaget alltid en högre risk. Produkten är oftast inte lika likvid, och att hitta rätt köpare kan ibland vara mycket utmanande. Dessutom kan marknaden för begagnade varor svänga oväntat. Därför måste vi beakta att vi kanske måste marknadsföra en artikel under en längre tid, vilket innebär kostnader för oss, när vi bestämmer köppriserna. Vi vill dock alltid garantera att priset är rimligt på alla sätt och vis, och därför erbjuder vi en 100 % prisnöjdhetsgaranti.
  • Hur lång tid tar det innan jag får pengarna på mitt konto?
    Betalningen utförs samma dag som bedömningen har gjorts. Beroende på din bank kan pengarna finnas på ditt konto inom 0-2 arbetsdagar. Vid Swish-betalning överförs pengarna omedelbart.
  • Får jag avbryta köpet?
    Ibland kan man ångra sig vid försäljning av en vara, till exempel på grund av de emotionella värden som är knutna till den. För oss är det av största vikt att våra kunder är nöjda med vår service, så därför vill vi erbjuda rätten att avbryta köpet så länge det inte har gått vidare till fortsatt behandling.
  • Kan jag sälja diamanter eller andra ädelstenar till er?
    Vi profilerar oss inte direkt som köpare av ädelstenar, men vi är intresserade av att diskutera eventuella affärsmöjligheter om du vill sälja högkvalitativa diamanter. Vi måste dock lämna andra ädelstenar utanför affären så att vi kan fokusera på det väsentliga och därigenom erbjuda en bättre service till våra kunder.

Ofta frågat

bottom of page